Rozdział V – Organy Fundacji
§8
1. Fundacja wykonuje swoje zadania przy pomocy Zarządu, pracowników etatowych Fundacji i wolontariuszy.
2. Władzami Fundacji są:
a. Rada Fundacji, zwana dalej „Radą” – organ sprawujący nadzór nad działalnością Fundacji;
b. Zarząd Fundacji, zwany dalej „Zarządem” – organ zarządzający.
Rada Fundacji
§91. W skład Rady wchodzi od 3 do 5 osób. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
2. Członków pierwszego składu Rady powołuje Fundator. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
3. Członkowie Rady Fundacji nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu Fundacji.
4. Z tytułu pełnienia funkcji w Radzie, członkowie Rady nie otrzymują wynagrodzenia. Mogą natomiast otrzymać zwrot koniecznych uzasadnionych wydatków poniesionych w związku z pełnieniem swojej funkcji. Decyzję w tym zakresie podejmuje Zarząd.
5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (rażące naruszenie zasad statutowych, nieprzestrzeganie postanowień i uchwał władz Fundacji; brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Fundacji; utrata praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu) odwołanie członka Rady, i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji. Członek Rady Fundacji może w każdym czasie złożyć rezygnację. Rezygnacja nie wymaga uzasadnienia.
§101. Rada zbiera się co najmniej raz w roku. Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący.
2. Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek co najmniej dwóch Członków Rady lub całego Zarządu złożony na piśmie.
3. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał, przy pełnym składzie, zwykłą większością głosów. Każdy z członków Rady dysponuje jednym głosem. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
4. Do zadań Rady należy w szczególności:
a. nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji;
b. zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności;
c. powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa i Wiceprezesa Zarządu;
d. podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji;
e. podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji.
Zarząd Fundacji
§111. W skład Zarządu Fundacji wchodzi od 3 do 5 osób, w tym Prezes i Wiceprezes Zarządu.
2. Członkowie Zarządu powoływani są i odwoływani przez Radę Fundacji.
3. Pierwszy skład Zarządu powołuje Fundator.
4. Członek Zarządu może w każdym czasie złożyć rezygnację. Rezygnacja nie wymaga uzasadnienia.
§121. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb. Nie rzadziej niż dwa razy do roku.
3. Uchwały Zarządu Fundacji zapadają przy pełnym składzie, zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
a) Do zadań Zarządu należy: kierowanie działalnością Fundacji i sprawowanie zarządu nad jej majątkiem;
b) sporządzanie planów pracy i budżetu;
c) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
d) ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad i wysokości wynagrodzeń oraz innych gratyfikacji dla pracowników Fundacji, a także osób współpracujących z Fundacją na podstawie umów cywilnoprawnych;
e) składanie wniosku do Rady Fundacji o zmianę statutu.
3. Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
Sposób reprezentacji
§13Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składać może dwóch członków Zarządu działających łącznie.
Gospodarka finansowa Fundacji
§141. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Fundacja może tworzyć fundusze celowe. Zasady ich tworzenia i wykorzystania określają regulaminy uchwalone przez Zarząd Fundacji.